Prawa i obowiązki Pracowników
§ 18.
1. Pracownikom przysługują w szczególności uprawnienia do:
a) zatrudnienia na stanowisku pracy zgodnie z umową o pracę i posiadanymi kwalifikacjami;
b) terminowego otrzymywania wynagrodzenia za pracę;
c) wypoczynku w dniach wolnych od pracy, po zakończeniu czasu pracy w dni robocze oraz podczas urlopów;
d) jednakowego i równego traktowania przez Pracodawcę z tytułu wypełniania jednakowych obowiązków;
e) wykonywania pracy w warunkach zgodnych z zasadami BHP;
f) podnoszenia kwalifikacji zawodowych;
2. Przez zawarcie umowy o pracę Pracownicy zobowiązani są do wykonywania na rzecz Pracodawcy i pod jego kierownictwem pracy określonego rodzaju.
3. Pracownicy są zobowiązani wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy i nie są sprzeczne z przepisami prawa lub umową
o pracę.
4. Pracownik jest obowiązany w szczególności:
a) przestrzegać czasu pracy ustalonego w zakładzie pracy i w pełni wykorzystywać go na pracę zawodową;
b) przestrzegać regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku;
c) przestrzegać przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych;
d) dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie oraz zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić Pracodawcę na szkodę;
e) przestrzegać tajemnicy służbowej;
f) przestrzegać w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego;
g) okazywać szacunek, koleżeństwo i pomoc wobec przełożonych i współpracowników;
h) podnosić kwalifikacje zawodowe oraz doskonalić umiejętności pracy;
i) zachować trzeźwość w pracy i na terenie zakładu pracy;
j) przestrzegać prawa wynikającego z ustawy o pracownikach samorządowych i ustawy o opiece nad dzieckiem do lat 3;
k) być uprzejmym i życzliwym;
l) w miejscu pracy i poza nim swoim zachowaniem, noszonym ubiorem i używanym słownictwem nie naruszać godności i powagi swojej osoby, jako Pracownika samorządowego;
ł) stosować się do wewnętrznych zarządzeń i regulaminów.
5. Pracownicy są obowiązani do wykonania każdej zleconej im pracy, odpowiadającej posiadanym przez nich kwalifikacjom zawodowym i nie wykraczającej poza warunki wynikające
z umowy o pracę, chyba, że warunki pracy nie odpowiadają przepisom bhp i stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia Pracownika albo, gdy wykonanie pracy grozi takim niebezpieczeństwem innym osobom.
6. Jeśli wymagają tego potrzeby Pracodawcy, Pracownicy są zobowiązani do wykonania także innych prac niż określone w umowie o pracę, pod warunkiem, że nie spowoduje to obniżenia wynagrodzenia, odpowiada kwalifikacjom posiadanym przez Pracownika i nie stwarza zagrożenia dla zdrowia i życia Pracownika.
7. W razie konieczności prowadzenia akcji ratowniczej dla ochrony życia lub zdrowia ludzkiego oraz w wyniku szczególnych potrzeb Pracodawcy, Pracownicy są zobowiązani
do wykonywania pracy w godzinach nadliczbowych.
8. Pracownicy są zobowiązani stawić się do pracy w takim czasie, aby w porze rozpoczęcia pracy znajdować się na stanowiskach pracy w gotowości do pracy.
9. Pracownicy są zobowiązani do utrzymania na stanowisku pracy porządku i czystości, a po zakończeniu pracy należycie zabezpieczyć urządzenia i pomieszczenia:
· wyłączyć oraz odłączyć od sieci elektrycznej urządzenia elektroenergetyczne stwarzające potencjalne źródło pożaru;
· pozamykać otwarte okna;
· sprawdzić czy włączone zostały systemy sygnalizacji i zabezpieczenia antywłamaniowe stosowane w zakładzie pracy.
10. Zabrania się Pracownikom:
a) opuszczania stanowiska pracy w czasie pracy, bez uzasadnionej przyczyny - opuszczenie miejsca pracy w czasie pracy winno być każdorazowo odnotowane w Ewidencji służbowych
lub prywatnych wyjść pracowników Żłobka, podając:
· czas wyjścia,
· miejsce, cel
· czas powrotu,
· podpis;
b) wynoszenia z miejsca pracy, bez zgody przełożonego jakichkolwiek rzeczy nie będących własnością Pracownika;
c) wykorzystywania bez zgody przełożonego sprzętu i materiałów Pracodawcy do czynności niezwiązanych z wykonywaną pracą;
d) spożywania alkoholu na terenie zakładu pracy oraz palenia tytoniu w pomieszczeniach zakładu pracy poza wyznaczonym do tego celu pomieszczeniem i tylko wówczas, gdy
nie zakłóca to normalnego toku pracy.
11. Pracownik, który wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków pracowniczych ze swojej winy wyrządził Pracodawcy szkodę, ponosi odpowiedzialność materialną według zasad określonych w przepisach kodeksu pracy.