Prawa i obowiązki Pracodawcy
§ 17.
1. Pracodawcy przysługuje w szczególności prawo do:
a) korzystania z wyników wykonywanej przez Pracowników pracy;
b) wydawania Pracownikom wiążących poleceń dotyczących pracy w zakresie, w jakim polecenia te nie są sprzeczne z obowiązującymi przepisami i zasadami współżycia społecznego;
c) określenia zakresu obowiązków każdego Pracownika zgodnie z postanowieniami umów o pracę i przepisami;
d) wydawania upoważnień.
2. Pracodawca ma w szczególności obowiązek:
a) zaznajomić Pracowników podejmujących pracę z zakresem ich obowiązków, sposobem wykonywania pracy na wyznaczonych stanowiskach oraz ich podstawowymi uprawnieniami, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, przeciwpożarowymi, standardami ochrony małoletnich, a także przepisami dotyczącymi tajemnicy służbowej;
b) organizować pracę w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy, wykorzystując uzdolnienia i kwalifikacje zawodowe pracowników;
c) organizować pracę w sposób zapewniający zmniejszenie uciążliwości pracy;
d) przeciwdziałać dyskryminacji w zatrudnianiu;
e) zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz prowadzić systematyczne szkolenia Pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
f) informować Pracowników o ryzyku zawodowym związanym z wykonywaną przez nich pracą oraz o zasadach ochrony przed zagrożeniami;
g) terminowo i prawidłowo wypłacać wynagrodzenie;
h) ułatwiać Pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych;
i) zaspakajać w miarę posiadanych środków socjalne potrzeby Pracowników;
j) stosować obiektywne i sprawiedliwe kryteria oceny Pracowników oraz wyników ich pracy;
k) wpływać na kształtowanie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego;
l) prowadzić dokumentację w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akta osobowe Pracowników;
ł) przeciwdziałać mobbingowi;
m) szanować godność i inne dobra osobiste Pracowników.