Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
środa, 30 kwietnia 2025 09:02

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

Naruszenie obowiązków

§ 30.

1. Za naruszenie obowiązków pracowniczych w szczególności uważa się:

a) nieprzestrzeganie przez Pracownika ustalonej organizacji i porządku pracy;

b) nieprzestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy lub przeciwpożarowych;

c) nieprzestrzeganie przyjętego sposobu potwierdzania przybycia i obecności w pracy;

d) opuszczania pracy bez usprawiedliwienia;

e) zakłócanie spokoju porządku w miejscu pracy;

f) złe lub niedbałe wykonywanie pracy, uszkodzenie urządzeń i materiałów;

g) wykonywanie na terenie Żłobka prac niezwiązanych z zadaniami Żłobka;

h) stawianie się do pracy w stanie nietrzeźwym, spożywanie alkoholu na terenie Żłobka oraz wnoszenie alkoholu na teren Żłobka;

i) stawianie się do pracy po zażyciu narkotyków, zażywania narkotyków na terenie Żłobka oraz wnoszenia narkotyków na teren Żłobka;

j) niewłaściwy stosunek do przełożonych, pracowników, podwładnych oraz dzieci i ich rodziców/opiekunów prawnych;

k) nieprzestrzeganie zarządzeń, regulaminów i procedur obowiązujących w Żłobku. 

2. Za naruszenie obowiązków pracowniczych oraz nieprzestrzeganie przez Pracownika Regulaminu Organizacji Pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów                               przeciwpożarowych, Pracodawca może stosować: 

a) karę upomnienia, 

b) karę nagany,

c) pieniężną.  

3. Kara pieniężna za jedno przekroczenie, jak i za każdy dzień nieusprawiedliwionej nieobecności, nie może być wyższa od jednodniowego wynagrodzenia Pracownika, a łącznie kary            pieniężne nie mogą przewyższać dziesiątej części wynagrodzenia przypadającego Pracownikowi do wypłaty, po dokonaniu potrąceń, o których mowa w art. 87 § 1 pkt 1-3 Kodeksu            Pracy. 

4. Przy stosowaniu kary bierze się pod uwagę w szczególności rodzaj naruszenia obowiązków pracowniczych, stopień winy Pracownika i jego dotychczasowy stosunek do pracy.

5. Kara porządkowa nie może być zastosowana po upływie 2 tygodni od powzięcia wiadomości o naruszeniu obowiązku pracowniczego i po upływie 3 miesięcy od dopuszczenia się tego     naruszenia. 

6. Kara może być zastosowana tylko po uprzednim wysłuchaniu Pracownika (umożliwieniu Pracownikowi złożenia wyjaśnień). 

7. Jeżeli z powodu nieobecności w zakładzie pracy Pracownik nie może być wysłuchany, bieg dwutygodniowego terminu przewidzianego w pkt. 5 nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega       zawieszeniu do dnia stawienia się Pracownika do pracy. 

8. O zastosowanej karze Pracodawca zawiadamia Pracownika na piśmie, wskazując rodzaj naruszenia obowiązków pracowniczych i datę dopuszczenia się przez Pracownika tego                     naruszenia oraz informując go o prawie zgłoszenia sprzeciwu i terminie jego wniesienia. Odpis zawiadomienia składa się do akt osobowych Pracownika.

9. W ciągu 7 dni od daty zawiadomienia o ukaraniu Pracownik może wnieść sprzeciw. O odrzuceniu czy uwzględnieniu sprzeciwu decyduje Dyrektor. Jeżeli sprzeciw nie zostanie                     odrzucony w ciągu 14 dni od daty wniesienia, oznacza to, że został uwzględniony.

10. Karę uważa się za niebyłą, a odpis zawiadomienia o ukaraniu usuwa z akt osobowych Pracownika po roku nienagannej pracy. Pracodawca może, z własnej inicjatywy uznać karę 
     za niebyłą przed upływem tego terminu. 

11. Niezależnie od odpowiedzialności porządkowej Pracownik podlega także przepisom ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu                           alkoholizmowi (tekst jedn. Dz. U. z 2002, Nr 147, poz. 1231 ze zm.).

12. Okoliczności, o których mowa w pkt. 1 mogą stanowić przyczynę wypowiedzenia umowy o pracę, a gdy ich naruszenie ma charakter rażący – przyczynę rozwiązania umowy o pracę          bez wypowiedzenia.


Podziel się

Napisz do nas!

Jeśli masz pytania, wątpliwości lub chcesz porozmawiać na ważny temat - napisz do nas! Wszelkie zapytania z formularza kierowane są na adres [email protected]